31 Temmuz 2010 Cumartesi

Dört duvar bir pencere

Çok mantıklı geliyor değil mi? Yani dört duvarı, kapısı, penceresi olan bir oda. Ama Barselona'da öyle olmuyor işte.  Banyonuzdaki havalandırma penceresi kadar ve apartman boşluğuna bakan bir penceresi olan odaları exterior (Dışarıya bakan -sokağa olur, bloğun avlusuna olur..) diye, hadi onu yediremeyeceklerini anlamışlarsa semi-exterior diye bir abuk terim altında kiralamaya çalışan çok buralarda.

Hayatın cilvesi, tam bitirme ödevlerimi yazdığım sırada Barselona'daki odamdan çıkmam gerekti. Nisan sonlarında odadan çıkıp ev aramaya başladım. Haziran ortasında anca girebildim. O süreçte bana kapılarını açan dostlara da buradan tekrar teşekkür ediyorum. Özellikle iki tanesine, onlar kendilerini bilir =)

Hedef 1 Mayıs'ta bir çatım olmasıydı tabii. Ne var ki, bir benim beğenmezliğim, bir de (hatta iki de, üç de, beş de...) evlerin ve odaların ya berbatlığı ya fahişşşliği. Neyse ki sonunda birinden birine boyun eğip pahalı ama süper bir yer buldum kendime. E madem ben rahata erdim, arkadan gelenlere yardımcı olayım diyerek ve biraz da geri kalan okuyucuları neşelendirmek için Barselona'da ev ararken bilinmesi gerekenleri bir yazayım dedim.

www.loquo.com ve www.idealista.com Barselona'da oda kiralamak isteyen, ister öğrenci ister çalışan, en önemli adresleridir. Ev ararken müptelâsı olanları çoktur. Facebook'a, Gmail'e girer gibi ilk iş bu sitelere girer insan kalacak yer ararken. Ve sonuç olarak, ilanları deşifre yeteneği tavan yapar kısa sürede. Örneğin exterior mu interior mu olduğu belirtilmeyen odalar genelde ikincisidir. Bu durumda odanın sakinliği ön plana çıkartılır ilan veren tarafından. Exterior'da ise tabii ki ışık. Ama zaten exterior fiyatlarını görünce ışık sizi kendiliğinden bulur; merak etmeyin.

Her yiğidin bir ilan verişi vardır. Oda arayanlar genelde uzun, ev sakinleri hakkında bilgi veren (cinsiyet, yaş, iş-okul, kimi zaman milliyet, sigara vs) ve karşı taraftan da beklentilerini az biraz açık eden ilanları tercih eder. Zira ilandaki evin bir yuva olabileceğine, ileride de her önüne gelenin o eve alınmayacağına önemli bir işarettir. Aynı şekilde, evi ve odayı detaylı anlatan ama sıcaklık belirtisi içermeyen ilanlar da önemlidir. Yüz yüze gelince daha sıcak bir ortamla karşılaşılabilir. Öyle olmasa bile genelde bu tip ilanlar en güvenilir olanları olacağından en azından hayal kırıklıkları önlenmiş olur. Şahsi tercihim de olsa, renk cümbüşü ilanları pek doğru bulmuyorum. Her satırı farklı renkte yazılmış, hareketli smiley'ler eklenmiş, okuyanı aptal yerine koyan devasa puntolarla yazılmış ilanları sabredip de okuyamıyorum.

Önemli bir temel prensip fotoğraflı ilanlara öncelik vermektir. Fakat... Birincisi, fotoğraflara her zaman güven olmuyor tabii. Profesyonel fotoğrafçıların elinde derya gibi görünen odalara bir gidiyorsunuz ki yatak dolabın kapısının açılmasına izin vermiyor. Ya da mesela fotoğraf asırlar öncesinden kalma, meğersem oda artık kişiliksiz bir yeşile boyanmış ve tanımlayan mobilyalar mevcut içeride. İkincisi ise, fotoğrafsız ilanlar her zaman üçkağıt habercisi olmuyor; bazen sadece ilanı verenin zaman darlığına ya da tekno-tembelliğine dayanabiliyor. Aklınızda bulunsun.

Kalite-Fiyat dengesine gelince:
- Şehrin göbeğinde, yani Raval'de, Barri Gotic'te ya da Born'da yaşayacağım diyorsanız döküntü odalara, kırık mutfaklara, küf kokan merdivenlere, asansörsüz çatı katlarına dünyanın parasını vermeye razı olmalısınız. Eve geç dönerken her istediğiniz sokağa giremeyeceğiniz gerçeğini kabullenmeniz, günün her saati soyulabileceğinizi unutmamanız, burnunuzu pek kaale almamanız vs vs gerekecek ayrıca.
- Ya da Eixample (Eyşampla)'yı tercih edebilirsiniz. Yukarıdaki üç mahallenin de içinde bulunduğu Ciutat Vella'yı saran ve 19.yy'da Ildefons Cerdà'nın planladığı bu 'yeni' mahalle kalite-fiyat ilişkisi açısından nispeten daha dengeli. Ama binalar yine de eski. Eskinin tek dairesinden çıkartılma dört daireyi ayıran duvarların kağıt gibi, binaların bir kısmının asansörsüz ve hepsinin kalorifersiz olduğu bu mahalle daha güvenli, daha düzenli ve daha temiz. Yine de, merkezdeki kadar olmasa da, ara ara gerek sidik gerek ot kokuları alabiliyorsunuz sokakta.
- Plaja komşu Barceloneta'yı tanımıyorum; ama çok çekici de gelmiyor bana açıkçası. Nem, küf ve lağım kokusu probleminin o mahalledeki evlerin ortak problemi olduğunu duydum sadece. Üstüne bir de şehrin vıcık vıcık çıplak turist ve balık ızgara kokusu kaplı bir yerinde yaşamak da çok hoş olmasa gerek. -Ben de çok turistik bir noktadayım bu arada. Ama benim mahalledekiler giyinik, hem de baya giyinik çünkü şehrin kıyafet alışverişi o caddede. Bir de yemek kokusu problemim yok =)-
- Bir diğer popüler mahalle Gràcia. Yani bir nevi Cihangir. Ama daha bakımsız. Yine de şehrin en 'mahalle' mahallelerinden biri. Eskinin tepe köyü, insanlar oradan Barselona'ya 'inerlermiş'. Öğrenciler için hoş bir yer. En büyük problem eskilik, en büyük avantaj entellik. Bir de yeme-içme, pazar alışverişi vs için de hoş bir mahalle. Yine de meşhur kalite-fiyat eğrimizde pek yükseklerde değil Gràcia.
- 'Hiçbir yeri beğenmedin; nerede kalacağız biz?' derseniz: Eixample bence en makul tercih. Tabii Eixample çok geniş. Sağ, Sol ve Yeni Sol diye üçe ayrılıyor. Ya Sağ ya da Yeni Sol tercih edilebilir. Sol kısmı daha merkezi ve fakat daha da ticari. Merkezden uzaklaşmayı problem etmeyecekler için Horta'yı tavsiye edebilirim. Gràcia'nın bir güncellenmiş versiyonu, bir yeni sürümü diyebiliriz. Tek olumsuz yönü pek de kullanmayan mavi metro hattında olması.

Barselona bu kadarla bitmiyor tabii. Hem ev aramakla ilgili anlatılacaklar hiç bitmiyor. Sorularınızı bekliyorum. Daha da detaylandırmak isterim bu yazıyı ki işe yarar bir rehbere biraz yaklaşsın.

Ev arayanlara, hele de Barselona'da, hem sabır hem bol para diliyorum!

1 yorum:

  1. Güzel yazı, Zona Universiteria bölgesini (UPC ve bazı UB öğrencilerini) hedef alarak, ilave edeyim:

    - Les Cortes ve Placa Centre oldukça iyi fiyat kalite oranı sağlıyor. Ayrıca uygun fiyatla çok uzağa gitmeden alışveriş etmek mümkün.

    - Maria Christina ve Pedralbes pahalı semtler olsa da iyi fırsatlar yakalama olasılığı var zaman zaman, özellikle kampüse yakın yaşamak zorunda olanlar için ideal.

    YanıtlaSil